Томица Делибашић

Колац - Маја Колата (2556) у Проклетијама

Борисав Челиковић

(страна 2/2)

Долину затвара превој Преслоп (2130) који истовремено представља границу са Албанијом, и са кога се отвара поглед на албански део Проклетија , сав у камену са безброј врхова. На превоју срећемо Албанца пастира са сином од десетак година. Поздравља нас десном руком постављеном на срце чиме показује да нам је пријатељ. Овце и коње несметано чува са обе стране границе. Фотографишемо се и прихватају од нас понуђене слаткише. Споразумевамо се покретима и мимиком, гледајући уз литице Колате и осматрајући терен за завршни успон.

На превоју Преслоп

Са Ћафе Преслоп крећемо прво подножјем Зле Колате да би се после стотинак метара спустили у долину која раздваја Добру и Злу Колату. Горњи део ове долине захвата огромни снежник који се пружа до самог превоја између два врха. Ово је најтежи део успона. Иде се травнатим терасама које су одвојене неколико метара високим стеновитим одсецима, падина Добре Колате или како се назива Леђа Колате - Spinu i Koliates. И коначно стижемо на превој између Добре и Зле Колате. Крећемо лево и после десетак минута излазимо на местимично експонирани гребен Добре Колате. Након пређених стотинак метара смо на врху обележеним пирамидом од наслаганог камења (2528). Испред нас у првом плану моћна громада Зле Колате, а иза ње Језерски врх - Маја Језерце са врховима и снежницима који га окружују, десно, нама ближи, као купола уздиже се Росни врх - Маја Росит, а десно иза њега венац Каранфила и Везирове браде. Даље десно, као на длану идилично делује варошица Гусиње изнад које се као неко благо узвишење издиже Бор - Маја Борит. Даље десно Крш Богићевице и масив Проклетија према Косову са Пасјим врхом, Богдашем и Ђеравицом који према нама затварају Тромеђа, Ујков крш и испред нас широки плато са врхом Колате у Албанији, од нас одељен обостраним стрмим одсецима. А у правцу југа непрегледни албански проклетијски масив са каменим врховима и снежницима којима доминирају Маја Хекураве и Жаборес Краснићес.

На врху Добре Колате

Са Добре Колате спуштамо се на превој између Колата који и сада крајем августа прекрива снежник. Лако смо прошли самим његовим ободом по левој ивици где се отопио иначе у другим приликама свакако би биле потребне дерезе. Лево, благом травнатом падином пењемо се ка врху Колате (2556). На албанској смо територији. Нигде живе душе. Пред нама се отвара с врха ледничка долина Валбоне усечена између планинских венаца. Гледамо је из птичије перспективе са више од 1000 метара висине. Остале врхове гледамо у другој визури од оне са Добре Колате. Испред нас су Добра и Зла Колата иза лево Маја Росит и Језерце. Иза Росита помаља се Маја Шникут, највиши врх у венцу Каранфила који се налази у Албанији. Враћамо се натраг ка тројном превоју и пењемо Злу Колату - Kolata е keuque (2534), највиши врх Црне Горе. Поглед с врха, опет исто али некако другачије.

Дивље малине

У повратку после осам сати проведених у планини поново смо испод превоја Преслоп, без воље да поново завирујемо на његову албанску страну. На снежнику испод превоја стадо оваца које лижу снег, а нама је вода понестала. До извора испод Ћафе Борит и катуна Грлата има више од сат доброг хода. Срећом пред нама је Ледена пећина и малине које се пробијају између камених блокова, а нешто ниже биће и боровнице. Како све прија, а тек вода коју можемо доживети и као посластицу. И онда опуштен силазак подгорином Бора у Вусање са брањем вргања који су послужили за сутрашњи преображенски доручак. Задовољство успона и повратка са Колате трајало је пуних 11 сати.

Ново на сајту (23.7.) Забележено: Маганику у походе (13.5.) Акције - актуелно: Маганик (4.6.) Планински предели: Планине Власине (19.4.) Планински предели: Солунска глава (18.3.) Ваши прилози: Маглић (Л. Цицварић) (21.2.) Акције - актуелно: Хајла (15.-18.2.) (25.9.) Забележено: Маглић и прашума Перућица (21.2.) Књига: Друго издање књиге "Планином" Линкови Временска