Томица Делибашић

Како сам се попела на Мусалу

(тешко жабу у воду натерати)
Снежана Митић

Пре пар недеља наш чувени Добрица (енг. Тхе Добрица) ме је позвао да се прикључим екипи планинара из ПСД „Железничар“ који су организовали пут у Бугарску од 28. новембра до 1. децембра. Успон на планину Рилу, на врх Мусала, кажу највиши врх Балкана.
„Ко даје више, ко даје више?!“
„2925m нв!!“
„Добро, нека ти буде. Продато за 2925m!!!“

На Добрицин предлог очи су ми се зацаклиле као у гладног када види храну. Иако сам реаговала резервисано типа „Можда“ или „Видећу још“ почела сам да се вадим на посао тј. посао ми је пружао одступницу у случају да се на крају повучем. А мени се тааакооо ишло!
Додуше, морала бих да узмем слободан дан баш онда када нам је „густо“ на послу.
Друга ствар, планинар сам и тим’ се дичим али 4 године релативно честе шетње по планинама по Србији и околини по углавном лепом времену није баш нека припрема за овакав један подухват. Никада нисам ишла по дубоком снегу сатима, носећи најмање 10kg терета уз планину. У ствари ја никада нисам пре овога планинарила зими (да не рачунам школу у природи, „фенсирање“ по Копаонику и једна Нова Година у шетњи до Чиготе и Чукера).
Знала сам како изгледа успон јер је мој матични клуб „Јеленак“ ишао у октобру и испричали су ми како су се провели, али тада је било време за дукс и патике, а ово је друга прича.

Дакле, у старту прича није звучала нимало наивно за мене. Али уз свакодневу обраду од стране Добрице, Снешка је рекла: „ДА! Идем па шта буде!“ И жаба је скочила у воду.
Уследиле су озбиљне припреме: „Понећу 10 чоколадица и 5 бонжита! Не! Понећу 5 бананица, 5 сникерса и 10 бонжита!“
Тхе Д: „Е сада се смири и пакуј ово што ја кажем!“
С: „Разумем друже команданте!“
Добрица ми је послао списак ствари и ја сам га одштампала, залепила на зид и спаковала се.

28. новембра у 22h испред општине Нови Београд кренули смо бусем пут Бугарске.

У почетку никога нисам познавала па чак ни Добрицу лично. Али планинари су једна весела екипа људи које спаја нешто веома племенито, тако да није било тешко наћи заједнички језик и заподенути живахан разговор. Ево нпр. са Родригом Гонзалом Олеом, Чилеанцем који је кренуо са нама на Мусалу. Мало шпанског, много више енглеског и нас двоје смо превртели целу теорију кваркова и црних рупа. Логично! Иначе човек је научник, физичар који ради у „Макс Планк“ институту и при том врсни познавалац музике.

Током путовања јако ми је битно какво је друштво. Оно чини половину укупног доживљаја. Ово моје путовање је могло да буде врло проблематично с’обзиром да никога нисам познавала а свако је кренуо са бар још једном познатом особом. Међутим, друштво је било сјајно и много ми је улепшало ово путешествије.

Пут до Бугарске је био преспаван. На граници се могао догодити међународни инцидент, али вештом политиком ноншалантног преговарања са бугарским цариником све је прошло добро. Да појасним, наш Родриго му је био много сумњив, каже: „Не личи он мени на планинара, ви сте сви мршави, а он има стомаче.“ Тако да вам је за наук, ако хоћете да планинарите у Бугарској морате се довести у ред, прво дијета па онда можемо да причамо.

Следећа потешкоћа нас је чекала надомак Боровеца, једног од познатијих бугарских ски центара из кога се креће успон на Рилу. Пошто је коловоз био залеђен многи аутомобили су „заплесали“ салсу, па се тако један рено много вртео и опалио по нашем бусу, улубио себи лево крило и разбио стакло. То нас је коштало 4 сата чекања полиције за увиђај и комплетне промене плана акције.

Када смо стигли у Боровец имали смо 40мин да препакујемо ранчеве и спремимо се за успон. Наш водич Зоран је одлучио да једним делом идемо гондолом да би убрзали успон. Да то нисмо урадили морали бисмо да спавамо у доњем дому званом „Мусала“ на неких 2400m. Кратак је дан и таман би се до мрака довукли пешака до тог дома. Међутим коришћење гондоле ослабљује акцију па онда више то није то, исувше лака варијанта. Мора се осетити тежина и мора се савладати бар неки већи изазов. Зато план постаје много суровији, идемо гондолом до 2300 и кусур метара, одатле идемо пешака са свим стварима до доњег дома „Мусала“ а одатле креће „специјалитет куће“ - успон по мраку и стенчугама до горњег дома „Еверест“ на око 2700m нв.

Почињемо са укрцавањем у гондолу на 1315m. Десетак минута пријатне вожње над лепим снежним планинским пејзажом и не тако бистрим погледом пошто су стакла била прилично мусава. Када смо изашли из гондоле и запутили се у планину мојој срећи није било краја. Не престајем да понављам како је лепо, како је дивно а ово је за мене било предивно. Осећај задовољства и усхићења, можда и треме. Радујем се као мало дете. До малопре сам била опседнута размишљањем како ли ћу ја тај ранац да носим све време, а сада скакућем около сва озарена као Бамби.

Идемо, газимо снег, сликамо, ја певам… онако више у себи јер ипак ови људи ме не познају довољно свашта ће да помисле.

Не могу да оценим за које време смо стигли у доњи дом јер мени време није битно, па чак ни која места и превоје тачно пролазимо, главно је да је лепо и да се иде. Стигли смо у дом. Нисам била претерано уморна и верујем нико није. Кратко смо предахнули. Предложено је да се настави успон до горњег дома и да тамо преспавамо, па сутрадан да „скокнемо“ до врха и онда целодневни силазак у Боровец.
Ми млади и наивни нисмо знали да горњи дом није баш тако близу како је то у први мах зазвучало, док су ови искусни, као Добрица, одмах видели да ће бити белаја па су предложили да се спава у доњем дому. Њихов предлог није усвојен, замислите чак ни ја нисам гласала ЗА јер сам се осећала довољно снажном за наставак пењања. Шта је то 300m висинске разлике до горњег дома? Али треба да се зна, некада је лакше прећи већу висинску разлику ако је терен лаган. Овде то није био случај. Рила је на том делу прилично стеновита, снег који је нападао је био дубок и „млад“, лако се пропада и то чини да се човек ем више замара, ем постоји већа опасност од повреда.

Е па, децо, да вас видим, јесте ли спремни за луду вожњу?

Ново на сајту (29.9.) Забележено: Голем Кораб (7.9.) Планински предели: Рила, врх Балкана (23.7.) Забележено: Маганику у походе (13.5.) Акције - актуелно: Маганик (4.6.) Планински предели: Планине Власине (19.4.) Планински предели: Солунска глава (18.3.) Ваши прилози: Маглић (Л. Цицварић) (21.2.) Књига: Друго издање књиге "Планином" Линкови Временска