Томица Делибашић

Божији дар на Љуботену

Борисав Челиковић

Љуботен (2499m) издиже се на крајњем, североисточном делу Шар планине као њен завршетак, прекидајући својим истакнутим ликом једноликост планинског била. Иако није највиши врх на Шар планини он овако изведен, оштрих и примамљивих црта је у ствари најупадљивија шар-планинска тачка. Успон на овај врх при повољним временским условима није захтеван и од планинарског дома „Љуботен“, који се налази на надморској висини од 1623 метра и до кога се може доћи аутом, на њега се може попети за око 2 сата. Међутим у зимским условима овај успон може бити знатно захтевнији, а самим тим и изазов за праве планинаре, високогорце.

Ово је свакако био мотив да се на акцију београдског ПД „Победа“, организовану првог фебруарског викенда 2009.године, коју је водио Владе Матковић, пријави педесетак планинара из готово читаве Србије, којима су се придружили и планинари из Македоније. У Тетову нас је дочекала јутарња магла, међутим већ при доласку у Старо село, у подножју планине, до кога смо стигли аутобусом, отворио се диван фебруарски сунчани дан. Што добрим макадамом, што пречицама, за мало јаче од два сата хода први планинари су почели да пристижу у дом и до поднева сви су се сместили у дом и околне бунгалове. Око дома било је местимично 30-40cm снега, који се идилично пресијавао на подневном сунцу. Видик ванредан. Наспрам нас Јакупица са својим врховима, десно ка западу горостасни Кораб, а изнад нас Љуботен у магли и облацима.

По плану поподне је било предвиђено за одмор, а успон за сутрадан. Знали смо међутим временску прогнозу за наредни дан, а оне су данас врло прецизне за пар дана унапред и готово непогрешиве. Наиме за вече је била најављена промена времена, ледена киша и суснежица, а тако и за сутрашње јутро и преподне. Нас неколико је стога очекивало да ће можда у складу са временском прогнозом пасти одлука да успон извршимо истог дана. То се није десило. Влада је вероватно као искусан водич проценио да велика група планинара после ноћи проведене у аутобусу и савладане висинске разлике од близу 1000 метара до дома, неће моћи у оваквим условима да се попење на врх и пре ноћи врати до дома.

Сагледавши тренутну временску ситуацију и време преостало до мрака нас шесторица планинара кренули смо у 13.30 сати ка врху. Процена је била да се на врх можемо попети до 15.45 и да у том случају имамо времена да се до ноћи вратимо у дом. Иако није било зимске маркације без проблема смо савладали стрму ливаду која се уздизала изнад дома. Снажан ветар који носио маглу и облаке у које смо повремено упадали давао је успону посебну димензију. Посебно се лево од нас у правцу запада изазовно истицала осојна залеђена падина суседног врха Пирибег, која се пресијавала под суначаним зрацима. Љуботен је све време био у магли и изгледало је да његов врх неком унутрашњом снагом као магнетом прикупља читаве таласе магле и њима се обавија као неким огртачем.

Проблем нам је у једном трнутку представљала стрма залеђена површина, како се касније испоставило последња пред издуженим билом Љуботена. Овде су нам недостајали цепин и дерезе, али уз мере опреза помоћу штапова и укопавањем крампонима успели смо лагано да је савладамо. А на дугом билу као Божији дар дочекало нас је вечерње сунце и магла као да се пред нама распршила. Врх испред нас али не тако близу. Отвара нам се на све стране задовољство погледа. Испод нас лево видимо Брезовицу, Шрпце и Сирнићку жупу. Испред нас, иза Љуботена, мало лево, у правцу запада читав гребен Шар планине са њеним врховима. Први на гребен излази Љуба, па Томица и ја у 15.45. И ветар као да жели да нас дарује тако да се они пређашњи његови удари претварају у миловање на последњим сунчевим зрацима.

Остајемо читавих 15 минута. Фотографишемо се на врху који је иначе гранични. Љуботен је по имени Љубин врх и он вади из торбе црвену мајицу са натписом „Србија“. То је Љуба фантом или како ми једном Томица на Кпетановом језеру: „То није човек, то је Љуба“. Иза нас стижу Дарко Лазаревић, Драган Павловић и Жељко Дулић, млађи момци који су пошли петнаестак минута иза нас. Али и време се мења. Поново појачава ветар, стиже нас са сумраком и магла, а почиње да пада и ситна ледена киша. До дома смо се сјурили за мање од сат времена.

Ноћ је протекла уз ветар, кишу и суснежицу. Сутрадан време као што је и најављено. Магла. По предвиђеном програму планинари одлазе на успон и пењу Љуботен. Кажу да је све време видљивост била неколико метара. Томица и ја остајемо у дому. Зашто да кваримо јучерашњи Божији дар и задовољство које нам је донео.

Ново на сајту (23.7.) Забележено: Маганику у походе (13.5.) Акције - актуелно: Маганик (4.6.) Планински предели: Планине Власине (19.4.) Планински предели: Солунска глава (18.3.) Ваши прилози: Маглић (Л. Цицварић) (21.2.) Акције - актуелно: Хајла (15.-18.2.) (25.9.) Забележено: Маглић и прашума Перућица (21.2.) Књига: Друго издање књиге "Планином" Линкови Временска